Hibaüzenet

Notice: Undefined offset: 1 counter_get_browser() függvényben (/var/www/html/mother/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc 75 sor).

1962. január 21. (70. aforizma)

Nyomtatóbarát változat

Az Anya

Agendája

 

(Ennek a beszélgetésnek a kiindulási pontja Sri Aurobindo aforizmáinak egyike volt:)

70. Vizsgáld magadat sajnálat nélkül; akkor könyörületesebb és részvevőbb leszel mások felé.

Nagyon jó! (Anya nevet) Ez nagyon jó.

Ez nagyon jó mindenkinek, nem igaz?

Különösen azok számára, akik azt hiszik, hogy ők annyira különbek.

De tényleg, ez valami nagyon mély.

Ez pontosan az a tapasztalat, amin keresztülmentem az elmúlt napokban; tegnapelőtt óta úgy tűnik, hogy ez elérte csúcspontját, és ma reggel egy átfogó látomássá alakult, egy globális vízióvá.

Ez majdnem olyan, mint a hozzáállás megfordulása.

Valójában, az emberek mindig is áldozatnak tartották maguknak, akiket az ellentétes erők üldöznek - a bátrak felveszik a harcot, a többiek siránkoznak. De egyre inkább van egy nagyon konkrét elképzelés arra a szerepre, amit az ellentétes erők játszanak a teremtésben, és hogy ösztönző erőkként szinte feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a teremtést fejlődésre késztessék, és arra, hogy újra a saját Kiindulópontjává váljon. És volt egy annyira világos vízió, hogy inkább saját átalakulásunkat kell megvalósítanunk - ez az, amiért imádkoznunk kell, amit végre kell hajtanunk -, minthogy az ellentétes erők átváltozását vagy megszűnését kívánnánk.

És ez mind a földi, és nem az egyéni szempontból van így (ami az egyéni szempontot illeti, az teljesen világos): én a földi szempontról beszélek.

És ott volt az összes hiba hirtelen látomása, minden értetlenség, minden tudatlanság, minden sötétség, és - ami még rosszabb - az összes rosszakarat a föld tudatosságából, amely felelősnek érezte magát ezen hátráltató erők és lények további fennmaradásáért, és felajánlotta azokat egy nagy... ez több volt, mint törekvés, ez egyfajta égő áldozat volt, annak érdekében, hogy az ellentétes erők eltűnhessenek, hogy ne lehessen semmi okuk arra, hogy létezzenek, mert már nem szükséges, hogy ott legyenek rámutatni, mindarra, aminek meg kell változnia.

Az ellentétes erőket az isteni életnek ezek a tagadásai tették szükségessé. És a föld tudatosságának ez a Legfelsőbb felé történő mozgása, mindezen dolgok felajánlása ilyen rendkívüli intenzitással, egyfajta jóvátétel volt, hogy ezen hátráltató erők eltűnhessenek.

A tapasztalat nagyon intenzív volt. Más tapasztalatok kis magja köré kristályosodott, de túl személyes ahhoz, hogy megemlítsem, (mert nem én voltam az egyetlen érintett) amelyet lefordítani így lehet: "Vedd az összes rossz cselekedetemet, vedd mindet, fogadd el, töröld ki, és ezek az erők eltűnhetnek."

Ez lényegében az, amit ez az aforizma mond, a másik végéről nézve. Amíg csak egyetlen emberi tudatosság is magában hordozza annak lehetőségét, hogy a nagy isteni Formálódással ellentétesen érezzen, cselekedjen, gondolkodjon, vagy létezzen, lehetetlen bárki mást okolni ezért; lehetetlen okolni azokat az ellentétes erőket, amelyek azért maradnak a teremtésben, hogy általuk lásd és érezd, hogy milyen messze kell még menned.

(csend)

Olyan volt ez, mint egy emlék,1 a legfelsőbb Szeretet tudatának egy örökké jelenlévő emléke, amely az Úr által áradt a földre, - BELE a földbe - hogy azt újra visszavonzza Magához. És valóban ez volt az isteni természet lényegének leereszkedése a legteljesebb isteninek a tagadásba, és így azon állapot feladása a földi sötétség felvétele érdekében, azért hogy a Föld vissza legyen hozva az isteni állapotba. És hacsak nem válik AZ - a legfelsőbb Szeretet - mindenhatóan tudatossá itt a Földön, a visszatérés sohasem lehet végleges.

Ez a nagyszerű, isteni Formálódásnak a víziója után jött.2 "Mivel ez a világ fejlődő" - tűnődtem - "mivel egyre inkább az Istenivé válik, nem lesz mindig jelen a nem isteninek ez a mélyen fájdalmas érzete, azé az állapoté, amely az eljövendőhöz képest nem isteni? Nem mindig lesz ott amit "hátráltató erőknek," nevezünk, más szóval, azok a dolgok, amelyek nem követik a mozgást harmonikusan? Aztán jött a válasz, a látomás Arról: "Nem, a nagy Lehetőség pillanata közeledik, a pillanat, a tökéletes Szeretet lényege megnyilvánulásának pillanata, ami képes átalakítani ezt a nem-tudatosságot, ezt a tudatlanságot és ezt a vele együtt járó rosszakaratot egy - teljesen haladó, teljesen átfogó, tökéletességre szomjazó - fényes és örömteli fejlődésbe."

Ez nagyon konkrét volt.

És ez megfelel egy olyan állapotnak, amelyben te olyan TÖKÉLETESEN azonosulsz mindennel, ami van, hogy konkrétan mindenné válsz, ami isteni-ellenes - és így ajánlhatod azt fel. Ezt fel lehet ajánlani, és valóban át lehet alakítani ezen a felajánláson keresztül.

Ez a fajta szándék az emberekben a tisztaságra, Jóra (ami szokásos mentalitással kifejezve egy igény az erényességre), valójában a NAGY AKADÁLYA a valódi önátadásnak. Ez a gyökere a Hamisságnak, maga a képmutatás forrása; annak elutasítása, hogy az ember a nehézségek terheiből kivegye a részét. És ez az, amit Sri Aurobindo érintett ebben aforizmában, közvetlenül és nagyon egyszerűen.

Ne próbálj erényes lenni. Lásd milyen mértékben egyesültél, milyen mértékben vagy EGY minden isten-ellenessel. Vedd ki a részed a terhekből; fogadd el, hogy te magad is tisztátlan és hamis vagy, és így képes leszel arra, hogy felvedd az Árnyékot és felajánld azt. És abban a mértékben fognak megváltozni a dolgok, amennyire képes vagy magadra ölteni és felajánlani.3

Ne próbálj a tiszták közé tartozni. Fogadd el, hogy azokkal vagy, akik a sötétségben vannak, és teljes szeretettel ajánl fel mindent.

(csend)

Attól a pillanattól kezdve, hogy ez látható és KÉSZ volt, visszatért a teljes erő - a nagy Teremtőerő.

(csend)

Valószínűleg a tapasztalatra csak azért kerülhetett sor, mert eljött az idő mindent felajánlani.

A lényeg nem az, hogy állandósítani e dolgokat, hanem felajánlani azokat.

Mivel eljött az ideje e Képesség kinyilvánításának, amely a Szeretet képessége - Szereteté, és nem csupán az azonosulásé - a Szereteté, a tökéletes Szereteté; mert kizárólag a tökéletes Szeretet tudja kínálni.

Ez történt ma reggel, nagy egyszerűséggel, de ugyanakkor volt valami olyan hatalmas és mindenható benne, mintha az Egyetemes Anya fordult volna az Úr felé ezt mondva: "Végre! Készen állunk."

Ez volt a tapasztalatom ma reggel.

Azt akarod mondani, van már egy előrelépés a Földön?

Igen, a Földön, a Föld történetében, erről van szó.

Most?

E birodalmakban, tudod, a "most" néha sok éven át húzódik. Nem mondom, hogy azonnali lesz; ezt nem tudom - nem tudom. Valószínűleg tudni fogom néhány napon belül.

Ez olyan, mint résnyire kinyitni egy ajtót és megpillantani, hogy mi van mögötte. ...

Ugyanez volt a tapasztalat, amikor azt mondtam Sri Aurobindonak, hogy India szabad, az Egyetemes Anya beszélt onnan, amit az Ő eredetének nevezhetnénk - erről a szintről volt - és 35 évbe telt, amíg ez a dolog lejött a Földre.

Amikor azt tapasztaltam, hogy eljött az idő a szupramentális Erő leereszkedéséhez a Földre, követtem annak a leereszkedésnek a hatásait, és a hatásokat és következményeket az én tudatosságomban. De hétköznapi szemmel valami hasonló volt, mint ahogy India felszabadítása történt - lehetséges, természetesen, hogy a Szuperelme lejött, de ebben a pillanatban annak hatásai több mint leplezettek.

Az első meglehetősen kézzelfogható megnyilvánulása volt ennek a hajó víziója; ezzel a dolgok konkrétabbá váltak, valamit radikálisan megváltoztatott a hozzáállásban.

Más fejlődési szakaszban vagyunk most.

(csend)

Nagyon nehéz volt ez az elmúlt időszak. Tisztán látom, hogy ez egy előkészület volt - előkészíteni az utat, e tapasztalatnak. Jött, hogy megfordítsa a hozzáállást, a küszködés hozzáállását, leküzdeni, legyőzni és eltörölni minden isteni-ellenest a teremtésben.

Eddig, ez a hozzáállás volt valószínűleg (nem valószínűleg - bizonyára) szükséges a dolgok előkészítéséhez. De most van egy fajta hirtelen megfordulás, mintha eljött volna az a pillanat a teremtő erő, az erő, az egyetemes teremtő erő számára, hogy azt mondja "Ez is Én vagyok". Mert eljött az ideje, hogy előtűnjön. Ez is Én vagyok: Többé nem úgy bánok vele, mint egy ellenséggel akittől szabadulni akarok; elfogadom, mint Önmagamat, azért, hogy tényleg azzá váljak."

És ezt előzte meg egyfajta kín: "Mindig lesz valami ami isteni ellenesnek tűnik az eljövendő állapothoz képest?" Nem: hosszas előkészület után, képessé válik érezni az istenit - és ezáltal istenivé lenni.

Ha megnézzük a dolgokat kívülről, a jelenlegi anyagi valóság tekintetében, még mindig sokat kell tenni ahhoz, mielőtt az új megnyilvánulás valódi ténnyé változik. Ami van most nekünk, az valószínűleg a dolog magja - hasonlít India szabadságának magjához, amely később kivirágzott.

 

KIEGÉSZÍTÉS

(Sri Aurobindo két levele a pszichoanalízisről)

Hiba volt, hogy gyakoroltad a pszicho-analízist. Ez, legalábbis egy időre, a megtisztulás művét komplikáltabbá, nem pedig könnyebbé tette. Freud pszicho-analízise az utolsó dolog, amit kapcsolatba kellene hoznunk a jógával. Ez egy bizonyos rész felé fordítja a figyelmet, természetünk legsötétebb, legveszedelmesebb, legbetegesebb része, az alacsonyabb vitális tudatalatti rétege felé, elkülöníti annak valamelyik legkórosabb jelenségét, és egy olyan működést tulajdonít azoknak, amely nem áll arányban természetünkben betöltött igazi szerepével. A modern pszichológia egy gyerekcipőben járó tudomány, egyszerre elhamarkodott, esetlen és kidolgozatlan. Mint minden gyerekcipőben járó tudománynál, az emberi elme egyetemes szokása itt is elburjánzik - azzal, hogy vesz egy részleges vagy korlátozott kiterjedésű igazságot, helytelenül általánosítja azt, és annak szűk látókörű szempontjából a Természet egy egész körét próbálja magyarázni. Mi több, az elfojtott szexuális komplexusok fontosságának felnagyítása egy veszélyes valótlanság, és ez egy visszataszító befolyást gyakorolhat, és arra irányul, hogy az elmét és a vitálist lényegét tekintve nagyobb mértékben, nem pedig kevésbé tisztátlanná tegye, mint korábban.

Az igaz, hogy a tudatküszöb alatti az ember természetének legnagyobb része, és tartalmazza a láthatatlan dinamizmusok rejtélyét, amelyek magyarázatul szolgálnak felszíni aktivitásaira. Az alacsonyabb vitális tudatalatti azonban - amely minden, amit Freudnak ez a pszicho-analízise ismer, és ebből is csak néhány gyengén megvilágított sarkot - nem több mint a teljes tudatküszöb alattinak egy szűkre szabott és nagyon alacsonyrendű részlete. A tudatküszöb alatti én az egész felszíni ember mögött áll, és támogatja azt; létezik benne egy tágasabb és hatékonyabb elme a felszíni elme mögött, egy tágasabb és erősebb vitális a felszíni vitális mögött, egy kifinomultabb és szabadabb fizikai tudat a felszíni testi lét mögött. És ezeken felül megnyílik a magasabb tudatfeletti és alattuk az alacsonyabb tudatalatti tartományok felé. Ha meg szeretnénk tisztítani és át szeretnénk alakítani a természetünket, akkor ezeknek a magasabb tartományoknak az ereje az, amely felé nyitnunk kell, oda kell felemelkednünk, és általuk megváltoztatni mind a tudatküszöb alatti, mind a felszíni lényt. És még ezt is óvatosan kell megtenni, nem idő előtt vagy elhamarkodottan, egy magasabb vezetést követve, mindig megtartva a helyes attitűdöt; mert különben az erő, amit lehúzunk, túl erőteljesnek bizonyulhat a természetünk sötét és gyenge kerete számára. De azzal kezdeni, hogy az alacsonyabb tudatalattit nyitjuk fel, kockáztatva, hogy feltámasztjuk benne mindazt, ami szennyes és sötét, azzal csak eltérünk az eredeti útvonaltól, és bajt idézünk elő magunknak. Először meg kellene erősítenünk és meg kell szilárdítanunk a magasabb elmét és vitálist, és el kell érni, hogy töltse el őket fentről a fény és a béke; ezután nagyobb biztonsággal és a gyors és sikeres változás bizonyos esélyével fel is nyithatjuk a tudatalattit, vagy lemerülhetünk belé.

A dolgoktól anubhava által való megszabadulás rendszere veszélyes is lehet; mert így könnyebben belegabalyodhatunk valamibe, ahelyett, hogy elérnénk a tőle való megszabadulást. E módszer mögött van két jól ismert lélektani motívum. Az egyik, a tervszerű kimerítés módszere csak bizonyos esetekben érvényes, különösen, amikor egy természetes hajlamnak túl erős a befolyása vagy túl erős a hajtóerő benne, hogy a vicsara által megszabaduljunk tőle, vagy az által a módszer által, hogy elutasítjuk és az igazi folyamatot állítjuk a helyébe. Amikor túlzott mértékben ez a helyzet áll fenn, akkor a szadhaknak néha még vissza is kell térnie a hétköznapi élet közönséges tevékenységeihez, igazi tapasztalatot kell róla szereznie, a háttérben egy új értelemmel és akarattal, és aztán az akadályt kiküszöbölve, vagy annak kiküszöbölésére felkészülve visszatérni a spirituális életbe. A szándékos kielégítésnek ez a módszere azonban mindig veszélyes, bár néha elkerülhetetlen. Ez csak akkor sikeres, ha a lényben nagyon erős az akarat a megvalósulás érdekében; mert ekkor a kielégülés egy erős elégedetlenséget és reakciót, vairagjat, vált ki, és a tökéletességre irányuló akaratot le lehet vinni a természet ellenszegülő részébe.

Az anubhava másik módszerének általánosabb az alkalmazhatósága; mivel ahhoz, hogy bármit is elutasítsunk a lényünktől, először tudatossá kell, hogy váljon a számunkra, tiszta belső tapasztalatot kell, hogy szerezzünk annak működéséről, és fel kell fedeznünk annak tényleges helyét a természet működésében. Ekkor dolgozhatunk rajta, hogy kiküszöböljük azt, ha az egy teljesen helytelen folyamat, vagy átalakítsuk, ha az csak egy magasabb és igazi folyamatnak a degenerálódása. Ez az, vagy valami hasonló, amire kezdetlegesen és helytelenül, egy csökevényes és elégtelen tudás birtokában kísérletet tettek a pszicho-analízis módszerével. Az az eljárás, hogy az alacsonyabb folyamatokat felhozzuk a tudatosság teljes fényébe, abból a célból, hogy megismerjük őket és foglalkozzunk velük, elkerülhetetlen; mert e nélkül nem lehetséges a teljes átalakulás. Ez azonban igazán csak akkor sikerülhet, ha egy magasabb fény és erő elégséges mértékben működésbe lép, hogy előbb vagy utóbb legyőzze annak a hajlamnak az erejét, amely a változás céljából fel lett hozva. Az anubhava ürügyén sokan nemcsak felhozzák az ellenséges folyamatot, hanem jóváhagyásukkal támogatják is azt, ahelyett hogy elutasítanák. Igazolást találnak annak folytatódására vagy ismétlődésére, és így folytatják a vele való játszadozást, élvezik visszatérését, és örökké tartóvá teszik azt; később, amikor meg akarnak szabadulni tőle, már akkora befolyásra tett szert, hogy tehetetlennek érzik magukat a karmai között, és csak egy rettentő küzdelem vagy az isteni kegyelem beavatkozása tudja őket megszabadítani. Egyesek ezt egyfajta vitális elferdülésből vagy perverzitásból teszik, mások puszta tudatlanságból; azonban a jógában, ahogy az életben is, a Természet nem fogadja el a tudatlanságot, és nem ad igazat a mentségnek. Amikor a természet tudatlan részeivel helytelenül foglakozunk, ez a veszély mindig ott van; de egyik sem tudatlanabb, veszedelmesebb, értelmetlenebb és makacsabbul visszatérő, mint az alacsonyabb vitális tudatalatti és annak folyamatai. Ha ezt az anubhava céljából idő előtt és helytelenül hozzuk fel, akkor azt kockáztatjuk, hogy a tudatos részeket is elborítja ennek a tudatalattinak a sötét és mocskos anyaga, és így megmérgezi az egész vitális, de még a mentális természetet is. Ennél fogva mindig először egy pozitív és nem egy negatív tapasztalattal kell kezdenünk. Azzal, hogy az isteni természetből valamit lehozunk a tudatos lényünk azon részeibe, amelyeknek meg kell változniuk: nyugalmat, fényt, lelki egyensúlyt, isteni erőt. Csak amikor ezt elégséges mértékben tettük meg, és van egy szilárd pozitív alapunk, akkor biztonságos felhozni a rejtett tudatalattiból az ártalmas elemeket, abból a célból, hogy az isteni nyugalom, fény, erő és tudás erejénél fogva elpusztítsuk és kiküszöböljük őket. Még így is lesz elég az alacsonyabb dologból, ami magától feljön, hogy annyi anubhavát adjon neked, amennyire csak szükséged van, hogy megszabadulj az akadályoktól; ekkor azonban sokkal kisebb veszéllyel és egy magasabb belső vezetés védelme alatt lehet velük megbirkózni.

*
*     *

 Nehezemre esik, hogy egyáltalán komolyan vegyem ezeket a pszicho analitikusokat, amikor reszkető fáklyafényükkel próbálják alaposan vizsgálat alá venni a spirituális tapasztalatot - de talán mégis komolyan kellene venni őket, mert a fél-tudás egy hatalmas dolog, és az igazi Igazsággal való szembesülésnek nagy akadályát képezheti. Ez az új pszichológia nekem nagyon úgy néz ki, mint azok a gyerekek, akik egy rövidre fogott és nem a szükséges kívánalmaknak megfelelő elemi ismereteket tanulnak, akiket lázba hoz a tudatalatti és a titokzatos földalatti szuper-ego a-b-c-d-jének összerakása, és akik azt képzelik, hogy az első könyvük a homályos kezdetekkel (m-a-cs-k-a macska, f-a fa) a valódi tudás veleje. Lentről tekintenek felfelé, és az alacsonyabb sötétségek által magyarázzák a magasabb fényeket; ezeknek a dolgoknak az alapzata azonban fent van, és nem lent, upari budhna esam. A dolgok igazi alapja a tudatfeletti, nem a tudatalatti. A lótusz jelentését nem a sár titkának az analizálásában találjuk meg, amelyből kinő a virág; a titkát annak a lótusznak a mennyei archetípusában találjuk meg, amely a Fényben fenn virágzik örökké. Ezeknek a pszichológusoknak a maguk választotta területe mellékesen szegényes, sötét és korlátozott; az egészet kell ismernünk, mielőtt megismerhetnénk a részt, és a legmagasabbat, mielőtt igazán megérthetnénk a legalacsonyabbat. Ez a nagyszerűbb pszichológia ígérete, amely várja, hogy üssön az órája, az előtt pedig ezek a szegényes tapogatódzások el fognak tűnni, és semmivé lesznek.

Sri Aurobindo: Levelek a Jógáról, Cent. Ed., XXIV.1605 ff.

 


1 Arra a kérdésre, hogy mit jelentenek ezek a szavak, Anya azt mondta: 'Az állapot, amelyben találtam magam, olyan volt, mint egy emlék' (vissza)

2 Lásd az 1962. január 12.-i beszélgetést (vissza)

3 Amikor Satprem publikálta ennek a beszélgetésnek a kivonatát az Ashram Bulletin 1962 áprilisi számában, Anya ezt a szakaszt módosította (Satprem tiltakozásai ellenére). A 'Ne próbálj erényes lenni'-t lecserélte 'Ne próbálj meg erényesnek látszani'-ra és hozzátette: 'Van egy nehézség. Az emberek soha nem értenek meg semmit, vagy inkább mindent a maguk módján értenek. Ők ezt a mondatot, ösztönzésnek vennék a rosszalkodáshoz, illetlen viselkedéshez, hogy rossz érzéseket tegyenek magukévá, majd azt hirdessék: 'Mi vagyunk az Úr kedvencei!' ... Volt valami hasonló Sri Aurobindo leveleinek egyikében, emlékszel - az egyik levélben azokhoz az emberekhez, akik a bennük lévő összes tisztátalanságot szerették volna a felszínre hozni; azt mondta nekik, hogy biztosan nem ez az helyes módszer!' (Lásd: Sri Aurobindo két levél pszichoanalízisről a kiegészítésben.) (vissza)

magyar