16.

Nyomtatóbarát változat

16. Ne kedveld a sok modern vitatkozót, a több szótagú szavak alatt ne fullaszd meg a gondolatot, vagy formulák bűbájával és ámító szavakkal ne ringasd álomba a vizsgálódást. Kutass mindig; találd meg a magyarázatot azon dolgokra, amelyek az elhamarkodott tekintet számára merő véletlennek vagy illúziónak tűnnek.

 

Hogyan találhatjuk meg a dolgok okát? Ha megpróbáljuk az elmével megtenni, nem lehet, hogy ez csak egy újabb illúzió lesz, ami elfedi az Igazságot?

Az elmének sok síkja vagy zónája van, a fizikai elmétől – ami a közönséges gondolatok alsóbb zónája, telis-tele hibákkal, tudatlansággal és hamissággal – a felsőbb elme síkjáig, amely befogadja, intuíciók formájában, a szupramentális igazság sugarait. E két véglet között számtalan köztes szint, sík létezik, amelyek egymás tetején vannak, s ezek hatással is vannak egymásra. Az alsóbb zónák egyikében rejlik a gyakorlati érvelés, gondolkodás, azaz a józan paraszti ész, amire az ember olyan büszke, s ami – a hétköznapi elmék számára – a bölcsesség kifejeződésének tűnik, noha ez is még teljesen „a tudatlanság mezején” működik. A gyakorlatias gondolkodás e régiójához tartoznak a többszótagú szavak, amelyekről Sri Auro beszél, a közhelyek és klisék, az összes készre gyártott kifejezés, amelyek a szellemi légkörben mozognak egyik agyból a másikba, s amiket az emberek ismételgetnek, amikor műveltnek akarnak tűnni, vagy amikor okosnak hiszik magukat.

Sri Aurobindo figyelmeztet bennünket arra, hogy ne használjuk ezeket a közhelyeket és ezt az alsóbbrendű gondolkodásmódot, amikor egy új vagy váratlan jelenséggel szembesülünk, s megpróbáljuk megmagyarázni. azt mondja, állandóan kutassunk, fáradhatatlanul, a legmagasabb intelligenciánkat használva, intelligenciánkat, ami szomjazza azt, hogy megtudja a dolgok valódi okát, és folytatni a kutatást, keresést anélkül, hogy megelégednénk felszínes és népszerű magyarázatokkal, amíg fel nem fedezünk egy összetettebb és igazabb igazságot. S ugyanekkor arra jövünk majd rá, hogy minden mögött, még ami véletlennek és illúziónak tűnik is, egy tudatos akarat működik, hogy kifejezze a Felsőbb Tudatot.

 

1960. január 27.

magyar