108. (Amikor figyelemmel kísérte Dzsanaka tetteit, akkor még Nárada,...)

Nyomtatóbarát változat

108. Amikor figyelemmel kísérte Dzsanaka1 tetteit, akkor még Nárada,2 az isteni bölcs is azt gondolta róla, hogy egy fényűzően élő világias és szabados ember. Ha nem vagy képes látni a lelket, akkor hogyan mondod meg, hogy egy ember szabad vagy megkötözött?

Számomra ez mindenféle kérdést felvet. Például, hogyan van az, hogy Narada nem látja a lelket.

Nekem ez nagyon egyszerű. Narada egy félisten volt, az felettesértelem világéhoz tartozott és képes volt materializálódni - ezek a lények nem rendelkeznek pszichikus lénnyel. Az istenek nem rendelkeznek az isteni szikrával ami a pszichikus lény, hiszen CSAK A FÖLDÖN (És itt nem is az anyagi univerzumra utalok), csak a földön Ereszkedett le az isteni Szeretet, ami az isteni Jelenlét előzménye volt az Anyag szívében. És természetesen, mivel nem rendelkeznek pszichikus testtel, nem tudják, semmilyen tudásuk sincs a pszichikus testről. Néhányan közülük úgy döntöttek, hogy még fizikai testet is felvesznek, hogy megtapasztalják a pszichikus testet - de nem sokan közülük.

Általában ezt részlegesen tették egy "kisugárzáson" keresztül, nem teljes leereszkedés volt. Azt mondják például, hogy Vivekananda egy inkarnációja (egy vibhuti-ja) volt Shiva-nak; de Shiva maga... nagyon közeli kapcsolatom volt vele és tisztán kinyilvánította, hogy csak a szupramentális világgal fog a földre jönni. Amikor a föld felkészült a szupramentális életre, ő is jönni fog. És majdnem minden lény meg fog testesülni - arra a pillanatra várnak, nem akarják a jelenlegi küszködést és sötétséget.

És bizonyára, Narada azok közé tartozik, aki szokott ide járni. Elvégre ez jó móka volt! Sokat játszott a körülményekkel. De nem volt meg a tudása a pszichikus lényről és ez bizonyára megakadályozta abban, hogy érzékelje a pszichikai lényt, amikor annak jelenlétében találta magát.

De az összes ilyen dolgot nem lehet megmagyarázni: ezek személyes tapasztalatok. Ez a tudás nem elég objektív ahhoz, hogy tanítani lehessen. Ám semmit nem mondhatsz egy jelenségről, ami egy személyes tapasztalaton alapszik és csak annak képvisel értéket, aki átélte a tapasztalatot.

Amit Sri Aurobindo mond az az ő indai hagyománnyal kapcsolatos műveltségén alapszik, és azt mondja, ami egyezett az ő tapasztalataival.

Ahhoz, hogy láthasd a lelket, ismerned kell a saját lelkedet?

Igen, ahhoz, hogy kapcsolatba kerülj a lélekkel, más szavakkal, a pszichikus lénnyel, te magad is kell hordozz egy pszichikai lényt, és csak az emberek - az evolúció emberei, akik a földi teremtésből származnak - rendelkeznek pszichikus lénnyel.

Egy isten sem rendelkezik pszichikai lénnyel, csak a lejövetellel, csak egy ember pszichikai lényével való azonosulással szerezhetnek egyet, de ők maguk nem rendelkeznek ilyennel.

1965. január 12.

 


1 Dzsanaka: Mithila királya az Upanishadok idejében, akit spirituális tudása és isteni felismerései miatt ünnepeltek, bár hagyományos földi életet élt. (vissza)

2 Narada: egy vándorló bölcs, aki a vina-t munkáját végezve jár-kel. Halhatatlan, mint az istenek, akkor jelenik meg a földön, amikor csak óhajtja. Már az Upanishadok idején említést tesznek róla. (vissza)

magyar