59.
59. A vallás egyik legnagyobb vigasztalása, hogy olykor kapcsolatba tudunk kerülni Istennel, és jól elpáholhatjuk őt. Az emberek gúnyolódnak a primitív emberek ostobaságán, akik megverik isteneiket, ha imáik nem hallgattatnak meg; de a gúnyolódók azok, akik ostobák és primitívek.
Hogyan lehet jól megverni Istent?
A vallás mindig hajlamos Istent az ember képmásaként beállítani, egy túlzó és nagyító képmásként, de az eredmény mindig egy emberi sajátosságokkal bíró isten lesz. Ez teszi lehetővé az embereknek, hogy úgy bánjanak vele, mint ahogy egy emberi ellenséggel tennék. Néhány országban, ha az istenük nem azt teszi, amit akarnak, megfogják és belehajítják a folyóba!
De ezek a bálványok nem csupán emberi alkotások? Rendelkeznek önmagukban bármilyen létezéssel?
Bármilyen is a képmás – amit mi lenézően bálványnak hívunk – bármilyen is az istenség külső formája, még ha a fizikai szemünknek csúfnak vagy közönségesnek, vagy szörnyűnek is látszik, egy karikatúrának, mindig benne van annak a dolognak jelenléte, amelyet ábrázol. És mindig van valaki, egy pap vagy egy beavatott, vagy egy szádhu?, egy szannyászin?, aki hatalommal rendelkezik, és aki felhívja – ez általában a papok munkája – felhívja az erőt, a benne lévő jelenlétet. De ez valódi: való igaz, hogy az erő, a jelenlét ott van; és ez az, nem a fa vagy kő vagy fém formája, amit imádnak az emberek – hanem a jelenlétet.
De az európai embereknek egyáltalán nincs meg ez a belső érzékük. Számukra minden egy felszínre hasonlít – még arra sem, csak egy vékony külső rétegre, mely mögött nincs semmi – tehát nem tudják érezni. És mégis tény, hogy a jelenlét ott van; ez egy abszolút igaz tény, ezt garantálom.
Sokan mondják, hogy Sri Aurobindo tanítása egy új vallás. Mondanád rá, hogy egy vallás?
Akik ezt mondják bolondok és azt sem tudják, hogy miről beszélnek. Csak el kell olvasnod mindazt amit Sri Aurobindo írt, hogy tudd, lehetetlen egy vallást az ő munkájára alapozni, mert minden egyes problémát, minden egyes kérdést, annak minden aspektusából bemutat, ezzel megjelenítve az igazságtartalmat minden egyes látásmódban, és elmagyarázza, hogy az Igazság eléréséhez egy szintézist kell megvalósítanod, mely túlhalad minden mentális elgondoláson és megjelenik egy gondolaton túlmutató transzcendenciában.
Tehát a kérdésed második része értelmetlen. Ezenkívül, ha olvastad volna, ami a legutóbbi Buletinben jelent meg, nem is tetted volna fel ezt a kérdést.
Megismétlem, hogy amikor Sri Aurobindoról beszélünk, nincs szó sem egy tanításról, még egy kinyilatkoztatásról sem, csak a Legfelsőbb egy cselekedetéről; ezen semmilyen vallás nem alapulhat.
De az emberek annyira ostobák, hogy mindent vallássá tudnak változtatni, olyan nagy szükségük van egy rögzített keretrendszerre szűk látókörük és korlátozott tetteik számára. Nem érzik magukat biztonságban, hacsak meg nem állapíthatják, hogy ez igaz és az nem; de egy ilyen állítás tétele lehetetlenné válik bárkinek, aki olvasta és megértette, amit Sri Aurobindo írt. A Vallás és Jóga nem tartozik a lét ugyanazon síkjához, és a spirituális élet csak akkor létezhet teljes tisztaságában, amikor az szabad minden mentális dogmától.
1961. április 26.
22 Anya szóban válaszolt erre a második kérdésre és írásban az első és harmadik kérdésre. 23 Amit Sri Aurobindo képvisel a világtörténelemben az nem egy tanítás, még egy kinyilatkoztatás sem; egy meghatározó tett közvetlenül a Legfelsőbbtől.” Közlemény a Sri Aurobindo Nemzetközi Oktatási Központról, 1961. április. 169. oldal