1962. szeptember 26. (overmind, supermind, Gita)
Az Anya
Agendája
(Anya Miután meghallgatott egy részt Satprem kéziratából:)
Nagyon jó!
Szeretném látni az arcukat... vicces lenne.
Ezután jön az Alipore: a Supratudat.
Lenyűgöző lesz.
Ez nehéz.
Nem, ez nagyon jó.
Gyönyörű könyv lesz - szokatlan. A dolgok bemutatásának eredeti módja. Érdekes, mon petit.
Egy nap amikor lesz időd fel kell majd tegyek neked néhány kérdést. Mert a Supratudat-al kapcsolatban van, ami nem teljesen tiszta az elmémben.
Tehetsz fel nekem kérdéseket, de megtalálsz minden választ abban, amit ő írt, nem gondolod?
Igen és nem.
Mit akarsz tudni?
Különösen az felettesértelem és a Szupramentális közti különbséget szeretném megérteni, nem elvont, hanem konkrét módon.
A felsőelme nem az intellektus része. Ez az istenek birodalma.
Ez az istenek birodalma, és ez az a terület, ami uralta a földet. Ott van minden isten, amit az emberek ismertek, imádtak, és akikkel kapcsolatba kerültek.
Igen, az istenek birodalma, istenszerű életekkel és istenszerű módokkal - ez nem a Szupramentális.
Igen, pontosan - de igazán mi tesz különbséget?
Nem hiszem, hogy az istenek hozzáférnének a Szupramentálishoz.
Igen, az istenek megállnak a felettesértelemnél.
Nem vagyok jártas a tisztán Hindu hagyományokban, de az istenek azon lények, akikkel kapcsolatban álltak a Védák és a Védikus időkben élők - én legalábbis így gondolom. Amit én az istenekről tudok azt idejövetelem előtt tanultam egy másik hagyományon, a Chaldean-on keresztül. De Théon azt szokta mondani, hogy ez a hagyomány és a Védikus (amit ő jól ismert) egy ősibb, mindkettő számára közös hagyomány kinövései. Ő szerinte a történet úgy zajlik, hogy az első Emanációk akik tökéletesen függetlenek voltak, cselekedeteikkel elválasztották magukat a Legfelsőbbtől ezáltal létrehozva az összes rendetlenséget - ez okozta a teremtés rendetlenségét. Ezután az istenek kiáradtak, hogy helyrehozzák a kimunkálódott gonoszt, a világot pedig a legfelsőbb Akarat szerint rendezzék el. Természetesen ez egy elég gyerekes megfogalmazás, de érthető. Tehát ezek az istenek mind harmóniában és rendben dolgoznak. Ezt mondja az ősi hagyomány.
Amennyire én megértettem, az indiai hagyomány magába fogadott mindent, ami az első Emanációktól jött, hiszen a pusztítás, tudatlanság és szenvedés minden istene ott van a panteonjában.
Végül is mindenkinek az a dolga, hogy megmondja, mit akar, és hogyan akarja. Mindig így éreztem. Még a hindu hagyományokban is azt írják: "Az ember az istenek ingósága; óvakodj az istenektől."
Ez számomra csupán nyelv kérdése mindenki a saját szája íze alapján választ szavakat.
Voltak tudatos találkozásaim minden lénnyel abból a hagyományból amit Théon megismertetett velem és mindegyikkel, amit az indai hagyományban írtak le; valójában legjobb tudomásom szerint kapcsolatba kerültem már minden vallás minden istenségével. Szintek vannak (szintekre utaló gesztikuláció). Ezeket a lényeket meg lehet találni egészen a... néhány még a vitálisban is van; a mentális birodalomban az ember sok mindent tett istenné: készségesen csinált istent mindenből, ami nem pontosan olyan volt, mint ő. Ha eklektikus vagy, mindegyikkel kapcsolatba kerülhetsz. És mindegyiküknek megvan a saját valóságuk és létezésük.
Ez a terület csupán uralja a földet és az elmét (beleértve a legmagasabb elmét is). Azonban az evolúció - úgy értem a FÖLDI evolúció, a meghatározott ritmusával ami tömörebb, koncentráltabb és mondhatni fókuszáltabb mint az univerzális evolúció egésze - ez a földi evolúció az emberi fajjal teremtett egy fajta magasabb intellektualitást ami képes áthatolni a felsőelme területén, ami az istenek területe, és elérni közvetlenül egy magasabb Alapelvet (Princípiumot).
Ez a felettesértelmi terület, az istenek területe, az univerzum és RÉSZBEN a föld irányítására képes erővel, rendelkezik a saját valóságával. Kapcsolatba kerülhetsz vele és használhatod; a védikus "ősapáink" használták, okkultisták használják, még a Tantrikusok is használják. Van azonban egy másik út, ami nem bízva az istenekben, megkerüli őket egyfajta intellektuális aszkétizmuson keresztül mondhatni, óvatos a formákkal, képekkel és különböző kifejeződésekkel, mint a nyíl egyenesen emelkedik fel, büszkén és tisztán, a szupramentális Fény felé. Ez egy élő tapasztalat.
Sri Aurobindo az integrál jógát hirdette, ami mindent tartalmaz, így valaki minden tapasztalatot megkaphat. Ténylegesen az univerzumot tisztán láthatóan tapasztalat mezőként hozták létre. Egyes emberek a rövid, egyenes és keskeny utakat kedvelik - ez az ő dolguk. Mások szeretnek kószálni az úton - és ez az ő dolguk! És vannak, akiket vonz az összes tapasztalat megszerzése és ezért gyakran hosszú időn keresztül vándorolnak a felettesértelem világában. Természetesen vannak (a nagy többség) akiknek VALLÁSOS vágyakozásaik vannak, különböző istenségekkel kerülnek kapcsolatba, ott ragadnak és ez elegendő számukra.
De minden, amit épp elmondtam csupán parányi része az egész történetnek.
Ténylegesen az isteneknek ez a birodalma a mi oldalunkhoz tartozik, bár egy isteni mértékben: az istenek erejével, lehetőségeikkel, tudatosságukkal, szabadságukkal és halhatatlanságukkal is. Más szavakkal egy istenszerű élet - azt hiszem a legtöbb emberi lény több mint elégedett lenne vele!
Ahogyan az összes történet mondja nekünk, az istenek néha azért jönnek a földre, hogy szórakozzanak egy kicsit. Tudom, hogy egyesek jönnek, és emberi alakot öltenek, hogy rendelkezzenek pszichikus lénnyel - de nem mind. A legtöbbjük egyszerűen élvezi az emberi kapcsolódást. Akár hogy is, testtel rendelkeznek a saját birodalmukban - ott nincsen semmilyen testetlenség érzet. Vannak testeik - halhatatlan testeik.
Igen, de a Szupramentálisban is?...
De az istenek nem mennek a Szupramentálisba!
Nem, amit főleg tudni akarok, hogy mi a különbség, amikor átmész a másik oldalra a Szuperamentálisba - a látásbeli különbséget a Szupramentális és a felettesértelem között.
Nem tudom, hogy Sri Aurobindo mint mondana neked.
Ez csak az amit megfigyelek ezekben a napokban. Számomra a felettesértelemi tudatosság egy kinagyított tudatosság: sokkal szépségesebb, sokkal fenségesebb, sokkal erőteljesebb, sokkal boldogabb, sokkal... számos "sokkal" kapcsolódik még hozzá. De.... egy dolgot tudok neked mondani: az isteneknek nincs meg az Egység érzésük. Például a maguk módján vitatkoznak egymás közt, ami azt mutatja, hogy nincs Egység érzetük, nem érzik, hogy egyek, hogy egyazon Isteni - különböző egyedi Isteni kifejeződései lennének. Tehát még mindig ezen az oldalon vannak, de felnagyított formákkal és felfoghatatlan erőkkel: az erővel, hogy akaratuk szerint változtassanak formát például, vagy számos helyen legyenek egyszerre - csupa olyan dolog, amikről a szegény emberi lény csak álmodozhat. Az isteneknek mind megvan. Isteni életet élnek! De ez nem szupramentális.
A Szuperelme tudás - Tiszta Tudás. Igen, tudás - tudása annak, amit tudni lehet.
Többé nincs játék az egyén és a dolgok KÖZT, ez... igazi jel, hogy az Szuperelme Egység. Nem egy rakás különböző dolog összege, éppen ellenkezőleg, egy Egység.... Önmagával való játék. Semmi sem hasonlítható ahhoz, ahogyan az Istenek viszonyulnak egymáshoz és a világhoz, mert ők még mindig a diverzitás birodalmának részei, bár SZABADOK a Nem Ismeréstől. Nincs Nem Ismerésük, nekik nincs az ami nekünk emberi lényeknek van itt. Nincs Nem Ismerésük, nincs Tudatlanságuk, de van egy diverzitás és elválasztottság érzésük.
Akkor mi a helyzet azzal kapcsolatban amit Sri Aurobindo Alipore-ban tapasztalt? Tudod, az a híres tapasztalat amikor Narayan-t látt a rabokban, Narayan-t látta az őrökben, Narayan volt mindenhol?
Ez a Legfelsőbb. Egység.
Ez egy szupramentális tapasztalat, vagy...
Ez szupramentális.
Szupramentális?
Igen, a szupramentális tapasztalat. Ő Narayan-nak hívta, mert indiai volt.
Szupramentális, nem felsőértelmi?
Nem, nem.
Ez olyan, mint a Gita üzenet, ahogyan Sri Aurobindo megmagyarázta: nem felsőértelmi, hanem elméntúli. Ez az Egység, az Egység megtapasztalása.
Számomra az istenek megtapasztalása sohase volt zavaró - egy szórakozás, egy kellemes elterelődés; egyikük sem tűnt létfontosságúnak vagy nélkülözhetetlennek. Kényeztetheted magad e tapasztalatok luxusával, ezek erősítik a tudásodat és hatalmadat, az ilyen és olyan részedet, de ez nem különösebben fontos. Nem, ez a dolog egészen más.
Meg tudunk lenni nélküle. Hozzáférhetünk a Szuperelméhez e tapasztalatok nélkül, ezek nem lényegesek. De ha meg szeretnéd ismerni és tapasztalni az univerzumot, ha szeretnél azonosulni a Legfelsőbbel és az Ő kifejeződésével, nos, mindez része az Ő kifejeződésének, változó mértékben és változó erőkkel. Ez mind része az Ő tapasztalatának. Akkor miért ne add meg magadnak ezt a luxust? Ez nagyon érdekes, nagyon érdekes - de nem nélkülözhetetlen.
Azt gondolom miután azonosultál a Legfelsőbbel és Ő kiválasztott téged, hogy végezz el egy munkát a földön, akkor Ő igen természetes módon megadja neked az összes ilyen dolgot, mert ez megnöveli a cselekvő- képességedet, ennyi az egész. Ez minden.
Számomra nincs több probléma, nincs több probléma!
Ez az osztályozás [a tudatsíkokról] nagyon kényelmes és szükséges egy adott pillanatban, különösen, amikor felemelkedsz és felébredsz, de utána...
(csend)
Sri Aurobindo nem helyezett túl nagy hangsúlyt a Felettesértelemre. A lényeges pont, hogy a Felettesértelem uralta a világot különböző vallásokon keresztül. És ez minden isten, illetve minden ember által a vallásaikban istenné nyilvánított lény tartózkodási helye. Ezek a lények a saját világukban léteznek és egyes embereket - amikor kapcsolatba kerülnek velük - elborítja az ő erejük és felsőbbrendűségük, és istent és vallást hoznak létre belőlük.
De ezt jobb nem hangsúlyozni [a könyvedben]. Ahogy mondtam, ezt a szintet megkerülhetjük, sőt akár át is léphetünk rajta anélkül, hogy tudnánk. Érdekes volt számomra olvasni a Védákban, ha nem úgy emelkedsz ahogy kellene, vagy ha megpróbálod megkerülni az isteneket, akkor kellemetlen dolgok történnek veled és az utad lezáródik - emlékszel erre? 1 Ez ad egy elképzelést, hogy milyen ez. Olyan, mint egy közbenső zóna, sokkal felsőbbrendűbb, mint a föld, de még mindig közbenső. Volt aki megpróbálta megállás nélkül átlépni; és ott, azt mondják, bajba kerülsz. Személyesen én nem vagyok ebben biztos. Csak a saját tapasztalatomról beszélhetek: mindig is volt egy testvériesség érzés - el tudod képzelni! Ismertem őket, baráti viszonyban voltam velük, vagyis nem volt kérdés, hogy kikerülöm-e őket vagy sem.
De van egy erős benyomásom, hogy az a világ még mindig a mienk egy felnagyított változata és része a régi ösvénynek; semmi köze nincs a Szupramentális Teremtéshez, ami el fogja hozni a földre a Legfelsőbb és az Egyedi érzetét.
Alapjában véve ez része a régi ösvénynek, egy következménye mindennek ami történt, az egész általunk ismert univerzális formációnak. Azok az emberek, akik hisznek az esszenciális Gonoszban azt mondanák, hogy ez a teremtés "balesetének" következménye. De baleset lenne ez? Kételyeim vannak. Még fel kell deríteni. És nem fogjuk megtudni amíg... amíg vége nem lesz.
Rejtvényekben beszélek, de mi mást tehetnék!...
Úgy értem a miértje és hogyanja ismeretlen lesz amíg. amíg az ív be nem fejeződik.
De az istenek a jelenlegi ív része. A felettesértelem ehhez az ívhez tartozik.
Ezek az istenek mind nagyon kedvesek! Néhány ember számára néha kibírhatatlanok (Anya nevet) de tényleg nagyon kedvesek! Megvannak a hibáik, megvannak az értékeik, de velem mindig nagyon kedvesek voltak!
Nincs több (Anya egy X-et rajzol a szája elé).
*
* *
(Később, Anya próbál visszaemlékezni egy szóra ami megütötte amikor Saptremet hallgatta miközben felolvasta a Sri Aurobindo-ról készült kéziratát:)
...Furcsa, észreveszem, hogy egy teljesen más tudatossággal hallgatok. Semmi sem maradt itt (a homlokára mutat), minden, ami ide jön az hang, de valahol máshol hallgatok.
Nincs fizikai emlékezetem - egyáltalán nem emlékszem. De az volt a benyomásom. Láttam egy szót élő kékes fénnyé változni és arra gondoltam "Ah, egy jó szó a fordításomhoz" (Anya újra próbál emlékezni, aztán feladja.)
Végül, a lényeg az, amit mondtál: az Aliporeban történt tapasztalás Szupramentális.
Oh, igen! Ő a Narayana szót használta, mert még nem fejlesztette ki a saját terminológiáját; de nem az istenekre utal; ez a tapasztalat szupramentális.
*
* *
(Néhány nappal később anya hozzáteszi, a "felejtésével" és a "máshol" hallásával kapcsolatosan:)
És néha egy olyan szót hallok, ami közel sincs ahhoz, ami elhangzott!
Mert amikor emlékezni próbálok, látok egy fényt, érted - fénnyel jött. Ez egy fehér fény volt, kék szegéllyel. Tehát talán te mondtál egy szót és én valahol "máshol" hallottam.
Még mindig ugyanazt látom: fehér volt kék szegéllyel. Akkor kékeset mondtam, de hogy pontos legyek, fehér volt, kék szegéllyel.
Néha ez történik, amikor angolul olvasok a fordításomhoz: hirtelen bizonyos dolgok jönnek [valahonnan máshonnan], ezért én keresek egy fordítást, és amikor vissza szeretnék utalni az angol szövegre, egyáltalán nem találom a szót amit hallottam, - nem találom!
Szóval egyáltalán ne figyelj rám! (Nevet) Az orvosok azt hiszik, kezdek megőrülni!
1 Ez minden bizonnyal Rishi Agastya és Indra beszélgetésére utal (A Véda Titka, Cent. Ed. X. 241) amihez Anya megjegyzéseket fűzött az 1961-es Agendában (II. kötet, 37. oldal) (vissza)
Hozzászólások
Jézus dolgozott-e a szupramentális síkon?
Felmerülhet a kérdés, vajon Jézus dolgozott-e a szupramentális síkon? Egy ismerősöm írta, hogy B. A. egy előadásában beszélt erről és, hogy lehetséges párhuzam Jézus és Krisna között.
Krisnát Anya is említette, hogy ő is segítette, illetve kapcsolatban volt Aurobindoval.
A védikus risik is beszéltek már a szupramentálisról
A védikus risik is beszéltek már a szupramentálisról (ami náluk a Nap szimbóluma), de a lehozatala a föld tudatba nem volt cél. Jézus is elérhette azt a tudatot, de nem tudom, beszélt-e erről, vagy miből következtet erre B. A. (ez érdekelne). Illetve mit ért azon, hogy dolgozott a szupramentális síkon?
Sri Aurobindo nem azzal hozott el valami újat, hogy kijelentette, van szupramentális, hanem, hogy azt a tudatot le lehet ide hozni a föld tudatába, és ha az idővel stabilizálódik itt, akkor az egy ugyanolyan természetes képességgé válik, mint például az elme.
Lehetséges, hogy van párhuzam az avatárok között, de én személy szerint nem tudok semmi biztosat Krisna és Jézus életeiről. Azt viszont elhiszem, hogy Jézus volt Indiában, és ott lett beavatva. Sok kijelentése szinte teljesen azonos Buddhának a kijelentéseivel. A buddhizmus tanításának ismerete ugyanakkor máshonnan is jöhetett, mert India hatása Egyiptomban is jelen volt. Ezt Aurobindo írja is. Jézus pedig élt ott is, és azokban az éveiben amiket nem ismerünk, lehetett ott is. Sok minden lehetséges. Mindenesetre Jézus tanítása teljesen más, mint a zsidó vallás, és valószínű ő is tanult valakitől.
Igen, Krisna segítette Aurobindot. Már a börtönben is voltak tapasztalatai, amikor mindenben Krisnát látta, és később, amikor elérte a sziddhit, akkor úgy írja, hogy Krisna leereszkedett a felettesértelem szintjéről.
Az Anyának meg gyerekkorában Krisnaként jelent meg Aurobindo.
Itt van az a B. A. videó, ahol említi Krisztust:
Itt van az a B. A. videó, ahol említi Krisztust:
http://youtu.be/6PFqrwPCPqA?t=1h6m50s (1ó 6p-nél)
Végülis itt arról van szó, hogy Krisztus elérhette ezt a legmagasabb tudatszintet, és elkezdte ezt tanítani, csak már nem volt annyi ideje. Viszont nyilván ő még nem azon dolgozott, mint Aurobindo, hogy a szupramentálist lehozza a földi tudatba.
1967 szep. 13.-i bejegyzésben mondja Anya:
„Természetesen, Sri Aurobindo maga mondta, Krisztus egy Avatar. Egy avatar a Krisna vonalban, ezt a vonalat képviselte… igen, a jóság, a jótékonyság, szeretet, a harmónia. Ő ehhez a vonalhoz tartozik.”